چنگالی که سر از چارت درآورد!

روش معاملاتی چنگال اندروز یک سیستم معاملاتی کامل و حرفه ایست که توسط دکتر آلن هال اندروز به جامعه فعالان بازارهای مالی ارائه شده است. این روش در ابتدا نام دیگری داشت که خود اندروز آن را به کار می برد. وی در تمامی متونی که به نگارش درآورده است آن را مدین لاین یا خط میانی نامیده است. پیشینه اصلی شکل گیری چنین سیستمی به همکاری سه تن از برترین تریدرهای دوران طلائی تحلیل تکنیکال جهان در حدود 80 سال پیش برمی گردد. در سال های مهم و تعیین کننده دهه 30 در قرن نوزدهم بود که افرادی همچون راجر بابسون، جرج مارشال و دکتر اندروز با یکدیگر آشنا شدند. راجر بابسون اولین کسی بود که مباحث فیزیک از جمله قوانین نیوتن را به خوبی در نمودارهای تکنیکال بورس زمان خودش به کار گرفت و در نهایت سیستم معاملاتی اعجاب انگیز عمل و عکس العمل (اکشن و ری اکشن) را پایه گذاری کرد. جرج مارشال متخصص روش های مبتنی بر آسترولوژی و ستاره شناسی در زمان خودش بود و مهم ترین نقش را در به ثمر رسیدن تلاش های اندروز داشت. این دو معامله گر از طریق ارائه پیش بینی های شگفت انگیزشان توانستند معروفیت بسیاری کسب کنند و بعدها صاحب سبک معامله گری شوند.

اندروز جوان و تحصیلکرده در کنار پدرش که صاحب کارگزاری بورس بود انگیزه های بسیاری برای پیشرفت در حرفه معامله گری داشت. پس از فراهم شدن زمینه های همکاری این افراد و تلفیق اطلاعاتشان در زمینه های مختلف مقدمه طراحی یک سیستم معاملاتی ایجاد شد که دکتر اندروز سال های بعد تا هنگام بازنشستگی خود روی آن کار کرد و آنرا با نام خطوط میانی گسترش داد. از آن جایی که ابزار خطوط میانی کاملا شبیه یک چنگال (چنگک) بود فعالان و تریدرها از آن با نام روش چنگال اندروز یاد کردند.

اما به دلایل مختلفی از جمله اینکه وجود حرف “ز” در انتهای نامی همچون اندروز در ذهن مردم ناآشنا به نظر می رسید در بسیاری از کشورها از جمله ایران به اشتباه نام این شخص اندرو خوانده شد و در ذهن ها ثبت گردید. اسامی همچون چنگال آندری، چنگال اندری، چنگال اندرو و حتی چنگال آندره نیز در ترجمه ها و مقالات درج شده اند که کاملا شخصی و بدون تحقیق هستند. البته به طور مصطلح با نام سیستم چنگال هم از این روش یاد می شود. گرچه این موضوع خللی در کار کسی ایجاد نمی کند اما از باب افزایش آگاهی مخاطبان باید تاکید شود که نام صحیح مولف و مبدع روش خط میانی، دکتر آلن هال اندروز است و این S و آپاستروف درج شده در نرم افزارهای معاملاتی برای چسباندن کلمه پیچفورک بعد از کلمه اندروز است که به حرف s ختم می شود. این مساله در گرامر زبان انگلیسی قابل تحقیق است. ضمن اینکه در ویدئوهای به جا مانده از دکتر اندروز به وضوح کلمه اندروز شنیده و ثبت شده است. جالب است که بدانید تریدرهای این روش را پیچفورکر یا چنگالی می نامند.

نگارنده انتظار دارد تا خوانندگان به این مساله توجه کنند که بهتر است تلفظ و املای صحیح این روش و مولف آن جایگزین چندین نام و عبارت ناصحیح ذکر شده در مقاله شود.

نویسنده: وحید درزی؛ توسعه دهنده روش معاملاتی چنگال اندروز در ایران و مبتکر روش چنگال خرس

vahiddarzi.ir

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید