چهار روش ریکاوری پس از ضررهای معاملات

بازیابی پس از ضرر

“اگر ضررها را شخصی کنید، نمی توانید معامله کنید.” بروس کوونر

از نظر بسیاری از معامله گران، بروس کوونر یک مدیر صندوق سرمایه گذاری مشهور جهانی است که در طول زندگی حرفه ای خود میلیاردها دلار به دست آورده است. اما پس از بیست و هشت سال به‌عنوان بنیان‌گذار و رئیس بنیاد کاکستون او همچنان به شیوه‌ای که با زیان‌های اولیه‌اش برخورد کرده افتخار می‌کند: “باید تمایل داشته باشید که مرتباً اشتباه کنید، هیچ چیز اشتباهی در این مورد وجود ندارد. آموختم که در ابتدا بهترین تصمیم را اجرا کنم، اگر اشتباه بود، تصمیم بعدی، اگر بازهم اشتباه بود، تصمیمات بعدی و در نهایت دو برابر کردن پول رقم میخورد. بار احساسی معامله گری بسیار زیاد است و در هر روز ممکن است میلیون ها دلار از دست بدهیم پس اگر زیان‌ها را شخصی‌ کنید، نمی‌توانید معامله کنید. “

مانند کوونر و هزاران معامله گر که در بازارهای مالی کسب و کاری طولانی مدت ایجاد کرده اند، با روزهایی مواجه خواهید شد که حساب بانکی شما را فلج می کند. در صنعتی که 80 درصد معامله‌گران طی دو سال اول آنرا ترک می‌کنند، مهم‌ترین ویژگی که می‌توانید در خود توسعه دهید، توانایی یادگیری از یک معامله زیان‌ده است.

در اینجا به چهار نکته مهمی می پردازیم که برای بازیابی خودمان بعد از ضرر در معامله پیشنهاد می شوند و بر أساس مفاهیم روانشناسی ترید، مربیگری ذهن و قدرت پشتکار به دست آمده اند:

شماره یک: باخت را بپذیرید و ادامه دهید

برای دهه‌ها، روان‌شناسان آسیب‌های روحی و عاطفی را که ضرر و زیان می‌تواند بر سرمایه‌گذاران بگذارد، بررسی کرده‌اند. تحقیقات آنها به طور مداوم نشان داده است که انکار، سرکوب عاطفی و سرزنش می تواند منجر به زیان بیشتر در بازار شود. معامله‌گرانی که یاد می‌گیرند شکست‌های خود را بپذیرند و به راه خود ادامه دهند، در کنار آمدن با استرس، حفظ برتری خود و رد شدن از معاملات ضررده بهتر هستند.

با بر عهده گرفتن مسئولیت اعمال و بدون غرق شدن در اشتباهات گذشته خود، می توانید تصمیماتی را که منجر به ضرر شما شده است پیدا کنید.  اجتناب از مسئولیت پذیری به عنوان یک مکانیسم حفاظتی انجام می شود زیرا به خودتان راه فرار می دهید و نمی خواهید بپذیرید که کار اشتباهی انجام داده اید. با این حال، اگر قبول نکنید که شما مسئول این ضرر هستید، نمی توانید ببینید که دقیقا خود شما کسی هستید که می توانید آن را جبران کنید.

مسئولیت پذیری مستلزم صداقت محض با خودتان است و باید با این واقعیت روبرو شوید که اشتباه کرده اید. اما در عین حال، می‌توانید قدرتی را که با دانستن اینکه تغییر عملکرد معاملاتی خود کاملا در دست شماست احساس کنید. از نگرش قربانی بودن دوری کنید.

شماره دو: وقایع را بررسی کنید

اگر اکنون به شرایطی که منجر به ضرر شما شد توجه نکنید، ممکن است دوباره به شما آسیب بزند! بدترین گناهی که می توانید انجام دهید این است که اشتباهی را تکرار کنید که کاملا متوجه نباشید چرا مرتکب آن شده اید. چند دقیقه وقت بگذارید و باورها، نظرات و پیش‌بینی‌هایی را که بر تصمیم شما تأثیر گذاشتند، ارزیابی کنید و سه کاری را که می‌توانستید برای جلوگیری از ضرر در وهله اول انجام دهید، شناسایی کنید. آیا 10 معامله آخر خود را به خاطر دارید؟ احتمالا پاسخ منفی است که طبیعی هم است. با این حال، این امر اهمیت داشتن یک مرور جامع و روال روزانه را برجسته می کند.

یکی از بهترین گزینه ها داشتن یک ژورنال معاملاتی واقعی است. تنها زمانی که واقعا کارهایی را که در طول معامله انجام داده‌اید بررسی کنید، می‌توانید الگوهایی را در رفتار خود بیابید و سپس تنظیمات مربوط به آن را انجام دهید. معامله‌گری که معاملات خود را بررسی نمی‌کند، محکوم به تکرار اشتباهات مشابه است.

شماره سه: بازیابی فعال

  در این مرحله، بهترین کاری که می توانید برای ردیابی سریع روند بازیابی انجام دهید این است که از رایانه خود دور شوید. برای تمرکز روی فعالیتی که به کار شما مرتبط نیست، زمان بگذارید. مطالعات نشان داده‌اند که بزرگسالان در محیط‌های حرفه‌ای استرس‌زا می توانند از ورزش، یوگا و مدیتیشن برای رها کردن مشکلات گذشته و تمرکز بر زمان حال استفاده ‌کنند. ماهیچه های شما در حالی که در باشگاه هستید رشد نمی کنند، بلکه فقط در طول ریکاوری غیرفعال رشد می کنند. یک تیم فوتبال فقط با بازی کردن بهتر نمی شود، بلکه با تمرین و مرور و مطالعه بازی های قبلی.

شماره چهار: بازی طولانی را انجام دهید

مهمترین چیز این است که در حین تجربه ضرر، درگیر تعویض سیستم نباشید. باید مطمئن شوید که به درستی درک کرده اید که ترید مانند هر شغل دیگری است و یادگیری این مهارت به زمان نیاز دارد. تعویض مداوم سیستم به معنای مرگ حتمی برای هر معامله گر است. بدانید که هیچ سیستم معاملاتی مقدسی وجود ندارد و این دقیقا به شما بستگی دارد که از سیستم به خوبی کار بکشید و شما تنها زمانی تبدیل به یک معامله گر حرفه ای می شوید که بتوانید از نظر احساسی چالش های معاملاتی را مدیریت کنید.

دفعه بعد که ضرر کردید، سیستم خود را عوض نکنید و هیچ تغییری هم انجام ندهید. در عوض، ترید هایتان را نسبت به هم تحلیل کنید و به دنبال شباهت باشید. اغلب قادر خواهید بود الگوها را در معاملات خود مشاهده کنید. بارها دیده شده است که یک معامله گر معمولا همه کارها را کاملا اشتباه انجام نمی دهد و اکثر ضررها را می توان در چند الگوی منفی خلاصه کرد. هنگامی که معاملات خود را ردیابی و تجزیه و تحلیل کردید، می توانید دریابید که چه چیزی برای تغییر معاملات خود لازم دارید.

ضررهای خود را به عنوان یک درس پنهان در نظر بگیرید چراکه برای ارزیابی مجدد استراتژی معاملاتی خود، انجام تنظیمات و به دست آوردن بینش جدیدی از بازارهای مالی وقت گذاشته اید. همانطور که دیوید سیخوسانا، نویسنده کتاب ارزش زمانی پول می گوید: ضرر‌ها ضروری هستند مادامی که با تکنیکی همراه باشند که به شما کمک کند تا از آن‌ها بیاموزید».