تاریخچه معاملات ارز و بازار ارز بین المللی

بازار ارز جهانی
تاریخچه بازار ارز جهانی

ارزها و معاملات، تاریخی به قدمت بشریت دارند و در نوشته های تلمودی از افرادی نام برده شده است که چند هزار سال پیش به دیگران در انجام معاملات در ازای پورسانت کمک می کردند. امروز ما این افراد را کارگزار (بروکر) می نامیم.

در ادامه این مقاله نگاهی به منشا ارز و معامله می اندازیم و می بینیم که چگونه معامله ارز در طول قرن ها تکامل یافته و همچنین نگاهی به بازار ارز بین المللی امروزی و آینده می اندازیم. تاریخچه ارزها نه تنها بسیار جالب است، بلکه به شما کمک می کند با ابزارهای مالی که هر روز معامله می کنید بیشتر آشنا شوید و پویایی موجود در آن را کمی بهتر درک کنید.

تاریخچه تجارت ارز و بازار ارز جهانی

2500 سال پیش یونانی ها و مصری ها، کالاها و ارزها را با سکه های نقره و طلا مبادله می کردند و ارزش آنها بر اساس وزن واقعی و اندازه آنها تعیین می شد. 500 سال بعد، در دوران امپراتوری روم، ضرب ارز متمرکز و انحصار دولتی در تجارت ارز ایجاد شد. هنوز هم یک ساختار متمرکز و انحصاری وجود دارد که در آن بانک‌های مرکزی در مورد سیاست‌های پولی تصمیم می‌گیرند و حکم می‌کنند.

1000 سال پیش، در قرون وسطی، مس به متداول ترین فلز مورد استفاده برای ضرب سکه و معامله تبدیل شد. بنابراین، با استفاده از مس به جای طلا، می‌توانستند سکه‌هایی با ارزش کمتر بسازند. امروزه سکه های 1 سنتی آمریکا از 2.5 درصد مس و 97.5 درصد روی ساخته می شوند.

Monte dei Paschi، قدیمی ترین بانک جهان، در همان زمان ساخته شد و تنها هدف آن تسهیل معاملات ارزی بود. آیا حدس می‌زدید که قدیمی‌ترین بانک جهان در ایتالیا تاسیس شده باشد؟ اولین بازار تبادل ارز جهانی تقریبا 500 سال پیش در آمستردام دایر شد. امکان تجارت آزادانه ارزها به تثبیت نرخ ارز کمک کرد. سپس از آمستردام، معاملات بین المللی ارز در سراسر جهان آغاز شد.

سرانجام در سال 1875 استاندارد طلا معرفی شد. در استاندارد طلا، یک کشور فقط به اندازه طلای موجود در ذخایرش، پول ملی خود را ضرب می کرد. هدف استاندارد طلا تضمین ارزش یک ارز بود. پس از جنگ جهانی اول، کشورها مجبور شدند پول بیشتری چاپ کنند تا هزینه های خود را تامین کنند، که نشان دهنده پایان این استاندارد بود.

در سال 1913، تعداد شرکت های تبادل ارز بین المللی از 3 به 71 شرکت در مدت 10 سال در لندن افزایش یافت. 50 درصد از کل معاملات روی پوند استرلینگ انجام شده بود. در سال 2013، پوند استرلینگ چهارمین ارز پرمعامله پس از دلار آمریکا، یورو و ین ژاپن بود. در طول جنگ جهانی دوم، سیستم برتون وودز معرفی شد که جانشین استاندارد طلایی شکست خورده بود.

معاملات بازار ارز جهانی امروزی و آینده

بازار تبادلات ارزی بین المللی بزرگترین بازار مالی در سراسر جهان است. معاملات ارزی می توانند بسیار پرنوسان باشند و ویژگی های منحصر به فرد معاملاتی، از جمله لوریج و بازاری که 24 ساعته باز است، آن را برای معامله گران خرد بسیار جذاب می کند. ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین هم در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده‌اند و به دلیل عدم قطعیت‌های جهانی و سیستم‌های پولی به ظاهر ناپایدار، این نوع ارزها ممکن است آینده روشنی در پیش داشته باشند، زیرا به نظر می آید جایگزینی برای ارزهای متمرکز و کنترل شده دولتی شوند.